FELDA KUMAI

Di hatiku selamanya…


 Powered by Max Banner Ads 

Hari Peneroka Felda 2011

Tahun ini sambutan Hari Peneroka Felda akan di adakan seperti di bawah ini:

Tarikh: 7 Julai 2010

Tempat: Std Mini Bandar Pusat Jengka

Selepas 55 tahun penubuhannya, FELDA yang diasaskan Perdana Menteri kedua Tun Abdul Razak Hussein, semakin jauh berbeza. Selari dengan matlamat penubuhannya, untuk menempatkan semula penduduk luar bandar ke kawasan baru bagi meningkatkan ekonomi mereka. Tahap kehidupan peneroka FELDA juga kini meningkat.

Tidak terkecuali bagi peneroka Felda Kumai, kehidupan warga felda Kumai bertambah maju kini mereka mampu mengecapi kehidupan yang selesa disamping itu juga mereka hidup dalam keadaan yang harmoni dan muafakat. Felda Kumai, Bera Pahang boleh dilihat sebagai FELDA yang membangun.

Ia nyata berbeza ketika peneroka Felda Kumai, mula-mula bergelar peneroka. Kalau dulu makan nasi dengan ubi kayu, sekarang ubi kayu dah pun di komersialkan oleh Saudara Masfol dengan produk Ubimas.

Kalau dulu nak makan ayam pun susah, sekarang dah ada pun yang buat projek ayam.

Kalau dulu penuh dengan semak samun, babi hutan berkeliaran, sekarang semuanya dah bersih. Semak samun dah di usahakan dengan projek pertanian.

Kalau dulu main bola guna bola kertas yang digumpal dengan getah dan main di halaman rumah yang luas, sekarang dah ada gelanggang Futsal yang selesa.

 

eh.. bukan yang ni.. dah ada yang baru

Kalau dulu jalan tanah merah, sekarang jalan dah tar sampai depan rumah. Ada jugak yang sampai ke laman rumah.

Kalau nak cerita dulu dan sekarang memang banyak la. So, bersyukurlah dengan apa yang diperolehi kini.

 

 

Related Posts with Thumbnails

, ,

2 thoughts on “Hari Peneroka Felda 2011

  • anor farisaha says:

    wahh.. bangge nye tgok gambo2 ni seme.. hik3.. sbb sy org jengka jge..

    scere xsengaje mcari iklan utk bpj, tjumpe entry ni.. itulah kan..

    terimaksh kpd kerajaan dg sgale ushaa n ptolongan.. dlu zmn kcik2 hdp mmg susah.. blik skolah trus g ladang tlg mak n abh kutip buah koko.. dr kait, kumpul n belah, buh dlm baldi smpi penuh n kumpl 1tempt.. bile hari dh ptg, n dh byak buah kokonye, buang tumpulur plk baru letak dlm guni.. pastu bwak blik umh, jemur.. pjalanan dr ladang yg bliku, becak n bbukit2 buakau tu sgt mcabar.. wlupon kami ppuan yg msh remaje msh tu, tp krne kasihankn mak ayah n ssuap nasi, kami bjaye jge bwak ke rmh dgn moto yg dh nk lerai tu.. hu3.. then jge pulak dr ujan sbb nk keringkn n mussuh utama ialah ayam, sbb die akn mkn biji koko tu.. wlu 1bji pon xkan kasi kerana ianye umpama 1bji beras buat kami.. pyelah susah zaman tu.. tu blum cite hal kutip bjik sawit lg dgn bja kt ldg sawit..
    wlupon dh besar skrg, still ingt memori tu.. wlupon dlu hidop susah tp xpkir ape sgt slain usaha gigih tlg mak ayah cari wet.. klu musim skolah naik lori ambik upah kutip buah koko kt ladang org.. semut masuk mate, kne kejo dgn ulor, trodok sarang brug helang, kne gigit dgn pnyengat, tebuan.. mcm2 lah.. n plg xboelh lupe aku hampir mnangis dlm ladang yg jauh dr jln besar tu bile mak jln mrangkak2 mnuju ke kami yg mse tu tgh belah buah koko smbil pegang mate die.. rupe nye ade pnyengat gigit kt mate, bdarah mate mak.. sbb xnmpk, die mrangkak smpi la tibe2 tsadung akar pkk koko n tgelok ke bwah bukit yg ade paye.. sedihnye saat tu.. xleh lupe.. hehee..

    now dh xssusah dlu, aku pon dh beso ade ank 2.. n dh duk kl..mak pon dh ade sara hdop dgn abah.. org tue tu dh xlarat nk g ladang dh.. terima ksh kerajaan ubh hdop kami..
    namun kampong ttp di hati.. i love pahang!

  • kelana says:

    waa kak esah da kaya sekarang ek …dulu saya pernah beli sayur kat akak di simpang kerayong masa mula-mula kak esah berniaga…selamat maju jaya…jangan lupa berterima kasih pada kerajaan…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>